Je hebt naast kennis ook nood aan vaardigheden die je in elke situatie en op elk moment in je leven zullen ondersteunen, zowel privé als in je job. Ze verrijken je persoonlijkheid en zorgen voor houvast en stabiliteit in een steeds sneller veranderende maatschappij.
​
Ook hier onderscheidt LAB zich sterk van het traditionele onderwijs. Het is uniek dat een school zo sterk op deze vaardigheden inzet en ze zo uitdrukkelijk evalueert.
DIT MAAKT JE HELEMAAL LAB:
​
-
GRENZEN VERLEGGEN: je gaat uitdagingen aan op een creatieve manier.
-
VERTROUWEN: je werkt aan positieve ervaringen en wekt zo vertrouwen bij jezelf en bij anderen.
-
PASSIE & VERWONDERING: je staat open voor nieuwe dingen en neemt elke uitdaging aan.
-
JEZELF MOGEN ZIJN: je leert opkomen voor je eigen mening en laat je niet beïnvloeden door anderen.
-
TEAMWORK: je neemt je verantwoordelijkheid om anderen te helpen en samen doelen te bereiken.
Je hebt naast kennis ook nood aan vaardigheden die je in elke situatie en op elk moment in je leven zullen ondersteunen, zowel privé als in je job. Ze verrijken je persoonlijkheid en zorgen voor houvast en stabiliteit in een steeds sneller veranderende maatschappij.
​
Ook hier onderscheidt LAB zich sterk van het traditionele onderwijs. Het is uniek dat een school zo sterk op deze vaardigheden inzet en ze zo uitdrukkelijk evalueert.
DIT MAAKT JE HELEMAAL LAB:
​
-
GRENZEN VERLEGGEN: je gaat uitdagingen aan op een creatieve manier.
-
VERTROUWEN: je werkt aan positieve ervaringen en wekt zo vertrouwen bij jezelf en bij anderen.
-
PASSIE & VERWONDERING: je staat open voor nieuwe dingen en neemt elke uitdaging aan.
-
JEZELF MOGEN ZIJN: je leert opkomen voor je eigen mening en laat je niet beïnvloeden door anderen.
-
TEAMWORK: je neemt je verantwoordelijkheid om anderen te helpen en samen doelen te bereiken.
HOE BEOORDEELT DE INSPECTIE?
De onderwijsinspectie beoordeelt de kwaliteitsontwikkeling en de kwaliteit van de school aan de hand van ontwikkelingsschalen.
Zo wil de onderwijsinspectie de school stimuleren om de kwaliteit te (blijven) ontwikkelen. De ontwikkelingsschalen bestaan telkens uit vier kleurniveaus zoals hier afgebeeld.
In april 2023 kregen we een inspectieteam over de vloer voor een brede doorlichting. Zij voeren zowel een onderzoek uit van de kwaliteits-ontwikkeling van de school als van de onderwijsleerpraktijk zelf.
Ze bezoeken hiervoor de leeractiviteiten, onderzoeken ze documenten, websites en evaluaties en gaan ze in gesprek met leercoaches, leerlingen en ouders.
BREDE DOORLICHTING 2023
WAARDERING
VISIE EN STRATEGISCH BELEID
De manier waarop het schoolteam zijn
visie ontwikkelt, een strategisch beleid voert en alle coaches (leraren) ondersteunt, is een voorbeeld van goede praktijk.
WAARDERING
ORGANISATIE-
BELEID
De school ontwikkelt en voert een beleid, waarbij participatie, dialoog en efficiëntie belangrijk zijn.
De verschillende participatieorganen zoals het domein- en projectoverleg illustreren de participatieve ontwikkelingsdynamiek
WAARDERING
ONDERWIJSKUNDIG BELEID
De school geeft de onderwijsleerpraktijk, de begeleiding en de professionalisering vorm aan de hand van doelgerichte maatregelen en afspraken op schoolniveau, deelteamniveau en individueel niveau.
Ze ondersteunt de teamleden. De groeikans ligt in de afstemming van het gevalideerd doelenkader van het vernieuwde curriculum.
WAARDERING
CYCLISCHE EVALUATIE VAN DE KWALITEIT
De school evalueert relevante aspecten van de schoolwerking systematisch en cyclisch. Opeenvolgende evaluaties zijn gericht op een continue groei of borgen van de kwaliteit.
WAARDERING
BORGEN EN
BIJSTUREN
De school heeft zicht op haar sterke punten en werkpunten, met bijzondere aandacht voor de onderwijsleerpraktijk, de begeleiding, de leereffecten en het leerlingenwelbevinden.
WAARDERING
BETROUWBARE EVALUATIE VAN DE KWALITEIT
De school evalueert haar kwaliteit doel-gericht op basis van diverse kwalitatieve en kwantitatieve bronnen. Ze betrekt bij haar evaluaties relevante partners en wendt geregeld inzichten uit onderzoek aan. De evaluaties zijn betrouwbaar.
BREDE DOORLICHTING 2023
IN WELKE MATE VERSCHAFT
DE SCHOOL
KWALITEITS-VOL
ONDERWIJS?
BREDE DOORLICHTING 2023
GUNSTIG ADVIES,
WELKOM ADVIES
Het inspectieteam sprak zijn volste vertrouwen uit
met een GUNSTIG advies.
​
Bij het afsluiten kregen we mooie complimenten en pluimen voor de lerende cultuur en de kwaliteitsbewaking en -ontwikkeling op LAB: 'Een voorbeeld op vlak van organisatiebeleid en visie.'
​
Uiteraard kregen we ook groeikansen en uitdagingen mee voor de onderwijsleerpraktijk. Als lerende organisatie zien we de vakgerelateerde ontwikkelkansen en feedback van het inspectieteam als een dankbare spiegel om te blijven groeien.
​
We gingen al in de loop van vorig schooljaar en ook tijdens het summercamp met onze coaches aan de slag om ons het nieuwe doelenkader nog meer eigen te maken.
​
Je kan het volledige verslag van de brede doorlichting hier downloaden.
​
​
EEN GREEP UIT DE FEEDBACK VAN HET INSPECTIERAPPORT
“We hebben de LAB-waarden aan de levende lijve gevoeld, we voelden ons onmiddellijk LABsters!”
“De durf om op deze manier school te maken, heeft een voelbare impact op de kwaliteit van het onderwijs”
“Het was een plezier om met jullie team te mogen werken, mensen zijn het duidelijk gewend om feedback te krijgen en ermee aan de slag te gaan.”
“Jullie hebben geen blinde vlekken!”
“Jullie leerlingen appreciëren enorm de mate van zelfstandigheid en vertrouwen die ze krijgen. Dit zorgt voor een fijne sfeer van gelijkwaardigheid op school waar je echt jezelf mag zijn en steeds nieuwe kansen krijgt.”
“Brede basiszorg is hier zo evident dat je hem moet zoeken, in jullie geval zou het zelfs niet zorg moeten noemen = goed onderwijs"
“Jullie genieten veel vertrouwen van ouders die bewust kozen voor LAB. Ze geven de positieve effecten op zelfbeeld aan en aandacht voor vaardigheden ‘voor het leven’ (plannen, verantwoordelijkheid, zelfsturing, peerreview) als sterke punten.
VOLWAARDIGE TESTCASE 2020
Ook in schooljaar 2020-2021 kwam de onderwijsinspectie al eens op bezoek bij LAB Sint-Amands. De inspectie startte toen met een nieuwe manier van doorlichten, met de nieuwe tool 'Doorlichten in dialoog'.
LAB werd een van de testcases. Het resultaat? Bank vooruit, en een kus van de inspect...
Ach, hou het maar bij die bank vooruit. ;-)
​
Hieronder vind je de resultaten van deze doorlichting.
In welke mate ontwikkelt LAB haar eigen kwaliteit op vlak van leerlingenbegeleiding?
In welke mate ontwikkelt LAB haar eigen kwaliteit op vlak van leerlingenbegeleiding?
In welke mate verstrekt
LAB kwaliteitsvol onderwijs?
In welke mate verstrekt
LAB kwaliteitsvol onderwijs?
Vormgeving van de leerlingenbegeleiding
EN VERGELEKEN MET HET
VLAAMSE ONDERWIJSLANDSCHAP?
Interpretatie van de scores - vergelijking met het Vlaamse onderwijslandschap
- vergelijking met 76 scholen Secundair onderwijs - informatie in de Onderwijsspiegel,
hier te downloaden.
Deze vergelijking hoort bij de testcase uit 2020, de vergelijking voor de doorlichting 2023 verschijnt pas in de onderwijsspiegel 2024
VERGELIJKING MET HET VLAAMSE ONDERWIJSLANDSCHAP
VLAAMSE SCORES
ONDERWIJSKUNDIG BELEID
Slechts in 28% van de scholen voor secundair onderwijs (n=21) komt het onderwijskundig beleid tegemoet aan de verwachting.
Deze scholen ontwikkelen de kwaliteit van hun onderwijsleerpraktijk en geven de onderwijsleerpraktijk en de professionalisering vorm aan de hand van doelgerichte maatregelen en afspraken. De teamleden worden door deze scholen ondersteund.
VERGELIJKING MET HET VLAAMSE ONDERWIJSLANDSCHAP
VLAAMSE SCORES
SYSTEMATISCHE EVALUATIE
VAN DE KWALITEIT
In slechts 29% van de onderzochte scholen (n=22) komt de systematische evaluatie van de kwaliteit tegemoet aan de verwachting. Dat wil zeggen dat deze scholen systematisch verschillende aspecten van de schoolwerking evalueren en daarbij nadrukkelijk aandacht hebben voor de evaluatie van de onderwijsleerpraktijk.
VERGELIJKING MET HET VLAAMSE ONDERWIJSLANDSCHAP
VLAAMSE SCORES
BREDE BASISZORG
De brede basiszorg komt in dertien scholen (42%) tegemoet aan de verwachting. Dat betekent dat de school rekening houdt met de schoolcontext en de kenmerken van de leerlingen(groep) om een krachtige leeromgeving te creëren.
​
De school plant proactieve en preventieve acties in de volgende vier domeinen: leren en studeren, onderwijsloopbaan, psychisch en sociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg.
​
Het schoolteam implementeert die acties op schoolniveau en binnen de onderwijsleerpraktijk. De school volgt de leerlingen systematisch op. In de meerderheid van de onderzochte scholen (n=18; 58%) komt de brede basiszorg echter nog niet tegemoet aan de verwachting
EEN GREEP UIT
DE FEEDBACK
VAN DE
ONDERWIJSINSPECTIE (TESTCASE 2020)
-
LAB toont een exceptionele inzet
op het metacognitieve
​
-
LAB besteedt veel aandacht aan feedback op het leerproces via het gebruik van succescriteria, evaluatierubrics, de eigen evaluatie-app en koppelt concrete acties aan de feedback
​
-
LAB onderscheidt zich door het werken met coaches
​
-
LAB onderscheidt zich op het vlak van gepersonaliseerd leren via de routes en de dynamische inzet ervan.
​
Je kan het inspectieverslag hier integraal downloaden. Omdat het in 2020 om een 'try-out' van de nieuwe tool ging, vind je het verslag immers niet terug op de officiële website van de onderwijsinspectie.