Je hebt naast kennis ook nood aan vaardigheden die je in elke situatie en op elk moment in je leven zullen ondersteunen, zowel privé als in je job. Ze verrijken je persoonlijkheid en zorgen voor houvast en stabiliteit in een steeds sneller veranderende maatschappij.
​
Ook hier onderscheidt LAB zich sterk van het traditionele onderwijs. Het is uniek dat een school zo sterk op deze vaardigheden inzet en ze zo uitdrukkelijk evalueert.
DIT MAAKT JE HELEMAAL LAB:
​
-
GRENZEN VERLEGGEN: je gaat uitdagingen aan op een creatieve manier.
-
VERTROUWEN: je werkt aan positieve ervaringen en wekt zo vertrouwen bij jezelf en bij anderen.
-
PASSIE & VERWONDERING: je staat open voor nieuwe dingen en neemt elke uitdaging aan.
-
JEZELF MOGEN ZIJN: je leert opkomen voor je eigen mening en laat je niet beïnvloeden door anderen.
-
TEAMWORK: je neemt je verantwoordelijkheid om anderen te helpen en samen doelen te bereiken.
Je hebt naast kennis ook nood aan vaardigheden die je in elke situatie en op elk moment in je leven zullen ondersteunen, zowel privé als in je job. Ze verrijken je persoonlijkheid en zorgen voor houvast en stabiliteit in een steeds sneller veranderende maatschappij.
​
Ook hier onderscheidt LAB zich sterk van het traditionele onderwijs. Het is uniek dat een school zo sterk op deze vaardigheden inzet en ze zo uitdrukkelijk evalueert.
DIT MAAKT JE HELEMAAL LAB:
​
-
GRENZEN VERLEGGEN: je gaat uitdagingen aan op een creatieve manier.
-
VERTROUWEN: je werkt aan positieve ervaringen en wekt zo vertrouwen bij jezelf en bij anderen.
-
PASSIE & VERWONDERING: je staat open voor nieuwe dingen en neemt elke uitdaging aan.
-
JEZELF MOGEN ZIJN: je leert opkomen voor je eigen mening en laat je niet beïnvloeden door anderen.
-
TEAMWORK: je neemt je verantwoordelijkheid om anderen te helpen en samen doelen te bereiken.
CEGO(KU LEUVEN)
ONDERZOEK NAAR BETROKKENHEID
Binnen het project Warme Scholen voerde CEGO een flankerend onderzoek. CEGO, het Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs, is verbonden aan de KULeuven en doet onderzoek naar de betrokkenheid en het welbevinden van leerlingen.
WAT VERTELT EEN ONDERZOEK NAAR BETROKKENHEID?
Betrokkenheid is de best denkbare indicator voor het voltrekken van diepgaand leren (deep-level-learning). Betrokkenheid zegt iets over de mentale activiteit van de leerling maar is dus ook een toetssteen voor de kwaliteit van de aanpak. In november 2021 vond een betrokkenheidscanning plaats op LAB bij 90 leerlingen van 1A tot 6A.
SCORES
BETROKKENHEID & DIEPGAAND
LEREN
In de tabel lees je wat er precies geobserveerd wordt en welke score dat oplevert.
​
Vanaf score 3.5 spreken we van een hoge betrokkenheid. Je kan er dan vanuit gaan dat er diepgaand leren plaatsvindt en dat de aanpakt werkt voor de leerling.
HOGE BETROKKENHEIDSSCORES BIJ LAB
Uit het scanningsonderzoek bleek dat maar liefst 75% van onze leerlingen hoog betrokken is, 22% matig en slechts 2% laagbetrokken. Deze cijfers werden in het onderzoek vergeleken met de scores uit een steekproef (2020) Warme scholen in een eerder project.
OPMERKELIJKE VERSCHILLEN
IN SPREIDING
Vooral in de spreiding zijn opmerkelijke verschillen waar te nemen.
Grafiek 1 hieronder geeft de spreiding weer in de referentiescholen.
Grafiek 2 geeft de spreiding weer bij LAB.
Het aandeel hoog betrokken leerlingen is vele malen hoger.
GRAFIEK 1
GRAFIEK 2
Als je deze school binnenkomt, voel je onmiddellijk een positieve vibe. Leerkrachten en leerlingen spreken elkaar aan met de voornaam.
Dit creëert een samenhorigheidsgevoel.
(Uit het beschrijvend deel van de onderzoeksconclusies)
LAB HEEFT AUTONOMIEVERSTERKENDE LEERKRACHTEN
Het onderzoek brengt ook de leerkrachtenstijl en het klasklimaat in kaart.
Dat levert volgende resultaten op:
LEERKRACHTENSTIJL
LAB krijgt hier een
hoge gemiddelde score.
In hun omgaan met de leerlingen onderscheiden LAB leerkrachten zich het meest op de dimensie ‘Autonomieversterkend’.
​
Ze scoren ook hoger op ‘Stimulerend tussenkomen’ en ‘Gevoeligheid voor beleving’.
KLASKLIMAAT
Hierbij worden sfeer, relatie met leerlingen, duidelijkheid (structuur/regels) en de relatie met de leerkracht in kaart gebracht.
​
Op elk onderdeel scoort LAB hoger dan de referentiescholen uit het eerder onderzoek.
Het verschil is het grootst in de deelrubriek ‘Duidelijkheid (structuur en regels)’.
CONCLUSIES
UIT HET CEGO-
ONDERZOEK
In het beschrijvend deel van rapport vinden we onder andere volgende conclusies terug:
Leerlingen krijgen hier veel autonomie en worden voortdurend gestimuleerd om zelf initatief te nemen. De leerlingen worden benaderd vanuit een gelijkwaardige positie. Het samen op pad gaan staat hier heel centraal. Ze krijgen de kans om zaken zelf uit te zoeken en te proberen, fouten maken mag. Er wordt tegelijkertijd ook aangegeven dat ze ook hulp mogen vragen als ze vastlopen. Het taalgebruik is zeer suggestief en wordt niet overwoekert door ‘moeten’.
Als je bij LAB de school binnenkomt, voel je onmiddellijk een positieve vibe, een warme familiale sfeer. De sfeer is gemoedelijk. Hier word je niet opgeschrikt door een bel en spreken leerkrachten en leerlingen elkaar aan met de voornaam. Dit creëert een samenhorigheidsgevoel. Men heeft hier respect voor elkaar.
Als ze weten wat ze moeten doen, doen ze het ook gewoon
Vanzelfsprekendheden in vraag stellen, laat dat nu net zijn wat ze op LAB gedaan hebben en blijven doen. Ze stellen het systeem in vraag, durven afstand nemen van het vertrouwde en nieuwe wegen te behandelen.